ارتباط بین الگوهای خواب غیر منظم با اختلالات متابولیکی

5  ژوئن 2019- یک تحقیق جدید نشان داد که عدم تبعیت از یک برنامه ی منظم خواب و بیداری- میزان خواب متفاوت در هر شب-، می تواند فرد را در معرض خطر شدیدی برای چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، قند خون بالا و سایر اختلالات متابولیسمی قرار دهد. در واقع، برای هر یک ساعت تغییر در زمان رفتن به تختخواب و مدت زمان خواب، احتمال بروز اختلال متابولیکی در فرد ممکن است تا 27٪ افزایش یابد.

نتایج این مطالعه، که بودجه ی آن توسط موسسه ی ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)-بخشی از موسسه ملی بهداشت، تأمین شده بود، در مجله ی Diabetes Care منتشر شد.

دکتر Tianyi Huang، متخصص اپیدمیولوژی از Brigham و بیمارستان زنان در بوستون، گفت: بسیاری از مطالعات قبلی ارتباط بین خواب ناکافی و خطر بیشتر چاقی، دیابت و سایر اختلالات متابولیکی را نشان داده اند اما در مورد تاثیر خواب نامنظم، و تغییرات روزمره در مدت زمان خواب و زمان بندی خواب اطلاعات زیادی در دست نیست. تحقیقات ما نشان داد که حتی پس از در نظر گرفتن میزان خواب افراد و دیگر عوامل شیوه زندگی، هر یک ساعت تفاوت شب به شب در زمان رفتن به رختخواب یا مدت خواب شبانه، اثرات متابولیکی نامطلوب را افزایش می دهد.

در پژوهش حاضر، محققان 2003 مرد و زن 45 تا 84 ساله، را که در مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز (MESA) شرکت داشتند، بررسی نمودند. شرکت کنندگان در طی شش سال برای بررسی ارتباط بین عادت خواب و اختلالات متابولیکی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اطمینان از اندازه گیری دقیق مدت زمان خواب و کیفیت خواب، شرکت کنندگان ساعتهای مچی آکتیگراف را برای مدت هفت روز متوالی پوشیدند تا برنامه های خواب آنها قابل بررسی باشد. آنها همچنین وضعیت خواب خود را در طی این مدت یادداشت کرده و به پرسشنامه های استاندارد مربوط به عادات خواب و دیگر شیوه های زندگی و عوامل سلامت، پاسخ دادند. آکتیگراف شرکت کنندگان در سالهای 2010 تا 2013 تحت نظارت قرار گرفت و این کار تا سال 2016 و 2017 ادامه یافت.

پرفسور Twery، مدیر مرکز ملی تحقیقات اختلالات خواب  NHLBI، گفت: اندازه گیری های عینی و جامعه ی بزرگ و متنوع شرکت کننده در این مطالعه، از نقاط قوت آن بودند، همچنین توانایی این مطالعه در بررسی عوامل فعلی، و انجام یک تجزیه و تحلیل آینده نگر، ما را قادر نمود تا به ارزیابی ارتباط الگوهای خواب نامنظم با ناهنجاری های متابولیکی در افراد در آینده بپردازیم.

فرضیه محققان این بود که در واقع چنین ارتباطاتی ثابت شده اند. شیوع مشكلات متابولیكی در افرادی كه تغییرات زیادی در زمان رفتن به تختخواب و ساعات خوابشان داشتند، بیشتر بود و این ارتباطات پس از تنظیم نتایج برای مدت زمان متوسط خواب همچنان ​​ادامه داشت. این ارتباطات، در شرکت کنندگانی که در طی 6.3 سال پیگیری به اختلالات متابولیکی مبتلا شده بودند، نیز مشاهده شد.

نتایج تجزیه و تحلیل آینده نگر نشان داد که تغییرات در مدت زمان خواب و زمان رفتن به تختخواب قبل از بروز اختلالات متابولیکی اتفاق می افتند. به گفته نویسندگان، این نتایج شواهدی مبنی بر وجود رابطه ی علیتی بین خواب نامنظم و اختلال متابولیکی را ارائه می کنند.

شرکت کنندگانی که مدت زمان خواب آنها بیش از یک ساعت تغییر کرده بود، بیشتر احتمال داشت که از نژاد آمریکایی آفریقایی باشند، برنامه های شغل شیفتی غیر روزانه داشته باشند، سیگار بکشند و مدت زمان خواب کمتری داشته باشند. در این افراد همچنین علائم افسردگی، میزان کل کالری دریافتی و شاخص آپنه خواب، بالاتر بود.

افزایش زمان خواب یا تغییرپذیری زمان رفتن به تخت خواب، به شدت با مشکلات متعدد و همزمان متابولیکی مانند کاهش کلسترول HDL، افزایش اندازه ی دور کمر، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا و قند خون ناشتای بالا ارتباط داشتند.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Redline، پزشک ارشد در بخش اختلالات خواب و ریتم سیرکادین دربریگهام و بیمارستان زنان گفت: نتایج ما نشان می دهد که حفظ یک برنامه منظم خواب دارای اثرات مفید متابولیکی است، این پیام ممکن است تایید کننده ی استراتژی های کنونی باشد که بر پیشگیری از بیماری متابولیکی عمدتا از طریق ترویج خواب کافی و دیگر شیوه های سالم زندگی تمرکز دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-links-irregular-patterns-metabolic-disorders.html